Korzáři a piráti

DSC_0157

Originální představení, ve kterém si zavdá hudební, dramatická i taneční složka.

Příběhy, líté boje, vítězství i prohry korzárů a pirátů situujeme hudebně i tanečně do první poloviny 18. století. V té době se po světových vodách plavili námořníci, o nichž si vyprávíme příběhy dodnes.

Hudba: Musica Bellisima a hosté, umělecká vedoucí Eva Tornová
Tanec: Chorea Historica, umělecká vedoucí Eva Kröschlová 
Námět: Vladimír Kočí, režie: Kateřina Klementová a Chorea Historica

Režijní spolupráce: Eva Kröschlová
Premiéra 30. 9. 2012, letohrádek Hvězda na Bílé Hoře, Praha 6

Korzáři byli vojáci a námořníci, hrdí vlastenci a vyslanci svých mocností, kteří bojovali v dlouhých válkách mezi Anglií a Francií na přelomu 17. a 18. století. Těšili se královské podpoře, a také za to své vládě odváděli až polovinu zisku ze své kořisti. Dobývali nepřátelské válečné lodě i území. Když bylo po válce, spousta korzárů přešla k „černému“ pirátství.

Piráti útočili na jakoukoliv loď bez ohledu na národnost či postavení. Legendární příběhy o kapitánech, ukrytých pokladech a krutých trestech za pirátství vyprávějí skutečné události z doby „zlaté éry“ pirátství (1700-1730). Z nezaměstnaných námořníků se tehdy stávali drsní a odvážní lupiči v Karibiku, Americe či v Indickém oceánu.

Hudebně je pořad založen na hudbě francouzského baroka (Lully, Marais, Campra, Rameau), i taneční kusy čerpají z „la belle danse“, vysokého tanečního stylu té doby. Ani v hudbě, ani v tanci ovšem nechybí exkurze do exotických krajů jako Indie či Orient. Zazní melodie anglické, na které si námořnictvo zatančí „country dance“, odzpívána je i dojemná kramářská píseň o osudu jedné pirátské famílie. Některé choreografie jsou originály zapsané v 18. století, jiné jsou poupraveny do „námořnického“ stylu (jak byste tančili na rozhoupané lodní palubě?), jiné vznikly jako současné choreografie, které ovšem stylem přiléhají na dobovou hudbu jako mokré pruhované tričko.

program:

 

1. část - Korzáři

 

Overture* – úvod

(F. Couperin 1668-1733 z Concert Instrumental d´Apotheose)

La Forlana* – vyplutí mocností na moře

(na motivy La Forlana, Louis-Guillaume Pecour, 1700)

La Pavane des Saisons – vyhlášení války

(Louis-Guillaume Pecour, 1700, hudba: J. B. Lully)

Folie d‘Espagne pour femme – ...a pirátská duše motivuje vojska k boji

(R.-A. Feuillet, 1700)

Rigaudon – střet znepřátelených armád

(Rigaudon a quattre, Louis-Guillaume Pecour, 1705, hudba: F. Couperin)

Allemande, Rondeau

(J.- M. Hotteterre 1674-1761 Suita in G pro loutnu a basso continuo)

La Bretagne – dobytí Evropy

(Louis-Guillaume Pécour, 1730, hudba: A. Campra)

Orientální improvizace – dobytí Arábie

 

Bharatnatyam – dobytí Indie

 

Les Contres Faiseurs – finální zteč dvou hrdinů

(Louis-Guillaume Pécour, 1700, hudba: H. Purcell)

Marche pour les Matelots* – vítězství a prohra

(na motivy La Matelote, R.-A. Feuillet, 1707, hudba: Marin Marais)

2. část - Piráti

 

Danse des Sauvages* – nástup pirátů

(Jean-Philippe Rameau, Les Indes Galantes, 1735/36)

Gavotte* – představení pirátských kapitánů

(F. Couperin)

Captain Thunder – píseň

 

Gigue* – pirátský útok

(na motivy Gigue a Deux, R.-A. Feuillet, 1700)

Irská lidová polka – oslava pirátů na ostrově Ocracoke

 

What Shall We Do With the Drunken Sailor – další týden oslavy pirátského vítězství

 

Henry Martin – píseň – balada o hrdinném pirátu

 

Skotské melodie ...ku radosti námořního ducha

(F. Barsanti 1690-1770)

Menuet * – tanec kuřáků dýmky

(hudba: F. Couperin)

Captain Kidd * – soud pirátských kapitánů

 

La Forlana* – odplutí pirátů do dáli

(na motivy La Forlana, Louis-Guillaume Pecour, 1700)

   

* Choreografie: Kateřina Klementová